v 26 Självkännedom - Vem är jag - meditation! Del 6

2009-06-29 @ 22:29:01

Jag tänkte att vi inskränker på v 27 och avslutar självkännedomsveckan med ett djupare perspektiv. Här kommer en text som är en meditation kring "Vem är jag".

Du kan antingen läsa texten och ha orden med dig  när du mediterar, vid avslappning eller bara percis innan du lägger dig innan du somnar. Du kan även bara läsa texten.

Nu börjar vi:

Jag upplever att jag sitter här.
Nu.
Jag upplever att mina sinnen riktas utåt mot världen runtomkring mig,
utom ögonen som är slutna.
Jag hör allting omkring mig,
jag förnimmer min omgivning som en helhet.
(gör detta ett tag)

Vad är det i mig, som jag upplever?
Vem är jag?

Jag känner hela min kropp,
jag fyller den med mit medvetande- hel min kropp på en gång,
dess form, dess fyllighet.
Den sitter här på golvet.
Jag känner att den är stilla
jag känner att den lever.

Vad upplever jag? Vad är jag?

Och andningen.
Hämmar jag den?
Påskyndar jag den?
Eller kan jag låta den den sköta sig själv?
Kan jag uppleva den utan att gripa in?

Vem är jag? Vad är jag ?

Är jag tankarna?
Eller upplever jag dem?
Vilka föreställningar har jag om allt detta - tingen,
världen runt omkring mig, mig själv,
min personlighet, mitt namn, mitt rykte?
Vilka åsikter har jag?
Dessa föreställningar som dyker uppi sinnet och frestar att bli involverad.
Men jag är dem inte.
Jag låter dem passera.
Vem är jag?

Och känslor - jag är inte känslor.
Jag söker dem inte, jag skapar dem inte,
men när de dyker upp av sig själva låter jag demdem vara.
Jag låter dem även nå sin höjdpunkt.
jag accepterar dem,
jag låter dem få utlopp,
men jag är inte dem.
Jag upplever att jag har dem.
Jag är den som upplever.

Vad är jag? Vem är jag?

Fortsätt uppleva dig själv
-inte kropp, inte tankar, inte känslor,
utan DIG. Vem är du?

Upplev nu en tillfredställelse som fyller dig helt.
Låt en djup inre glädje växa fram, inte en konstlad flykt från något utan ett tillstånd som har rot i dig själv, ur dig själv.
jag sitter här och vilar i mig själv - i djup inre gjälde och till fredställelse.
Jag - Vem är jag? Vad är jag? 

Om du vill fatta ett beslut gör det i detta lugna tillstånd.
Fatta ett beslut inte en önskan, utan något som beror på dig själv.
Något som du i detta djupa vilande tillstånd beslutar dig att du verkligen vill göra.

Upplev varandet. Om du ett ögonblick glömmer dig själv i en annan upplevelse eller tanke,
då behöver du bara återvända till upplevelsen av dig själv.
Vem är jag? (inte med ord, utan upplev det)
Vad är jag?

Jag är allt detta.
Medvetandet, existens, varande
ALLT


Detta är hämtat från boken: Yoga, tantra och meditation av Swami Janakananda.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback