v. 25 Självkännedom - Min självbild! Del 2

2009-06-17 @ 16:24:32

Vår självbild speglas i det vi omedvetet sänder ut till omvärlden. Det betyder att din självbild också avgör vad andra känner och tänker om dig och vilka signaler de sänder tillbaka. Enligt bland annat psykologen Marta Cullberg Weston, är självbilden avgörande för självkänslan och självförtroendet.

Det vi skall börja med är att synliggör bild av oss själva. Tycker du inte att den bild du har av dig är den du önska ha eller att den inte är gynnsam för dig, kan du med hjälp av en kommande övning träna på att ändra den. Ändrar du din självbild ändrar du också de omedvetna signaler du skickar ut. Din omgivning återspeglar då din nya självbild. Det innebär att du har makten att ändra din självbild!


Hur långt du kan komma med din personliga utveckling, beror på hur ärlig du vill vara mot dig själv och hur stor risk du vågar ta. Personlig utveckling kan göra ont och vara jobbig. Det är för att du blottar dig själv för dig själv och möter ditt sanna jag.


Jag rekommenderar dig att våga vara ärlig och öppen när du gör övningarna. Skriv gärna ner.

FRÅGOR:
Vad är din bild av dig själv?

Vad tycker du om hos dig själv?
Vad tycker du att du är bra på?

Vad vill du utveckla?
Vad vill du helt ta bort?
________________________________________________________________________________________________________________________
Ta en minuts paus. Skaka av dig det du nu tänkt, så skall du börja skapa dig själv på nytt. Skala bort alla krav och förväntningar du eller andra har på dig. Tänk inte för mycket, utan känn efter.
________________________________________________________________________________________________________________________
Skapa en bild av dig själv utifrån frågorna: Vem är jag? Hur är jag? Hur vill jag vara?
Klä bilden/dig med egenskaper, känslor och färger.
Betrakta den mentala ilden av dig och beröm den.
Ta ett mentalt steg mot bilden och gå sedan in i den. Upplev den.
Du är nu inne i din mentala bild av dig själv.
Ge dig själv kärlek och därmed näring att växa.
Upprepa: Jag är det jag vill vara.

I nästa del kommer ytterligare en synliggörande självbildsövning. Vi kommer att avsluta självbildsavsnittet med en övning i fördjupad programmering till bättre självbild. Metoden används inom NLP (neurolingvistisk programmering).

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback