v. 25 Självkännedom - Vem är jag? Del 1

2009-06-15 @ 10:22:46

Under två veckor skall vi jobba med självkännedom och att få en medveten tanke om oss själva.  Vi kommer beröra självinsikt och självbild. Jag tror att första steget mot utveckling är att lära känna sig själv. Som en bästa kompis som man vet det mesta om, som man inte dömmer, men verkligen älskar.

Vi börjar jobba med Självinsikt - "Vem är jag?".
Vad du lägger in i frågan "Vem är jag" är upp till dig. Det är fritt att tolkas och det är upp till dig hur djupt du vill gå. Du kan jobba med den person du ser dig som, eller fördjupa dig och tänka utifrån ett större existensiellt perspektiv. Jag kommer beröra båda dimentionerna under veckorna, men du väljer själv hur du vill använda det.
Skapa dig en mental bild av dig själv som din bästa kompis. Ge dig själv en kram. Lita på processen!

INSTRUKTIONER:
Läs en fråga i taget. Läs den första frågan. Försök känna svaret och inte tänka det. När du tänker lägger du in väderinga om dig själv som kanske är något du burit med dig från ung ålder. Jag tycker det underlättar att blunda, skapa en bild av svaret i huvudet och ignorera andra tankar. Sitt med den mentala bilden, skåda den, känn den, lyssna på den. Om du vill kan du ta ett papper och penna och formulera svaret. Känner du att du inte får fram nått att skriva, gör då inte det. Stanna bara kvar och betrakta det du ser (eller den reflektion du gör).

FRÅGOR:
* Vem är jag?
* Vad är jag?
* Hur känns det?

Känn efter i kroppen hur det är att vara du. Får du tankar och känslor kring vem du är. Använd dem konstruktivt, som redskap för att definera vad du kanske kan jobbar vidare med hos dig själv.

Om du är bekväm med ditt JAG. Njut och upplev hur underbart det är att vara du.
Om du känner att kanske har något som du kan tänka dig att jobba vidare på med ditt JAG, så har du fler frågor nedan.

FRÅGOR:
* Vem/vad vill jag vara?
* Varför skall jag vara det?
* Vad skall jag göra för att bli den jag vill vara?

När du känner (eller tänker - om det kommer tankar) vad och vem du vill vara. Försök se framför dig hur dem egenskaperna ges i uttryck. Gör en bild av det, som en film. 
_______________________________________________________________________________________________

Två ytterligare frågor. Läs frågan och känn svaret. Sök i ditt inre. Slut ögonen.
Det är inte alltid som svaret kommer till en direkt, det kan ta tid, mend det kommer. Som sagt lita på processen.
Du har alla svar.

FRÅGOR:
* Vad vill jag med mitt liv?
* Är jag på rätt väg?


                                      fortsättning följer..........................................

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback