Inför imorgon!

2009-06-16 @ 22:12:23

Imorgon kommer fler övningar inom ämnet självkännedom.

Du kan fortsätta med dem övningar du fick igår, även om du redan gjort dem.  Man kan jobba med samma frågor om och om igen. Måla upp bilder på svaren och göra dem tydligare för en själv. Ju mer detaljerade och levande bilderna är det desto bättre. Lev dig gärna in i bilderna du ser.

Eftersom jag ser det som att vi gör denna resa tillsammans kommer jag dela med mig lite hur jag arbetar med min personliga utveckling (PU). Syftet med det är att ge exempel på hur PU kan se ut och kanske inspirera dig.

Så jag kan berätta lite om mitt självkännedomsarbete. Jag är ganska temperamentsfull. Jag älskar egenskapen, men ibland kan den även vara ett hinder för mig eftersom jag reagerar på känslan innan jag tänker. Så känns det i varje fall. Men det sägs att tanken kommer före känslan, så min utmaning är att lära känna vad som sätter igång (triggar) så att känslan sveper mig. Mitt mål är att värdera om jag vill leva ut känsla eller inte. Jag kan gärna leva ut känslan, men jag vill aktivt välja att göra det.

Jag vet att jag inte är min känsla eller min tanke. Jag har en känsla och jag har en tanke, och därför vet jag att jag kan styra den/dem. För att kunna göra det arbetar jag med målbilder, där jag ser mig själv som fri från känslor och tankar. Där jag är mitt absoluta jag. Jag ser en känsla kommer till mig. Jag betraktar den, tittar på dess form och färg, håller i den i mina händer och väljer om jag vill släppa den fri eller kasta bort den.

Lite längre fram kommer vi prata om målbilder och mentala rum.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback